Jmenujeme se Junák - český skaut!
Přihlášen:
Bodů: 0
Narozeniny: Jindrová Lucie
Událost:
24.05.2017 Jana

Orientační

Hodnoceni:
( 1 hlas ) 

Jednou ze základních věcí co je na svojsíkáči potřeba umět je se zorientovat a včas dojít na správné stanoviště. Proto je dnešní schůzka zaměřená na orientaci ať už s mapou, buzolou či GPS.

 

Abys to ale mohl svoje svěřence naučit, je potřeba, abys s mapou, buzolou i GPS uměl pracovat i ty sám. Pokud sám víš, že si v tom nejsi moc jistý, všechno si doma ještě před schůzkou vyzkoušej. Pokud už si něco nepamatuješ, na internetu najdeš hromadu článků, které ti určitě poradí. Můžeš zkusit mrknout i na tyhle videa o buzole a GPS.

 

1) „ZAHŘÍVAČKA“ CESTA PŘES BAŽINU (15 min)

2) BLOUDĚNÍ S BUZOLAMA (15 min)

3) MAPOVÉ ZNAČKY + PRÁCE S GPS (20 min)

4) CESTA POMOCÍ MAPY (10 min)

5) ZÁVĚREČNÁ ZKOUŠKA PRO RÁDCE (30 min)

6) ZPĚTNÁ VAZBA + ZÁVĚR (10 min)

 

TIP: Pokud chceš, můžeš celou schůzku udělat tak, aby navazovala a namotivovat ji jako „cestu za čokoládou“. Bude to sice náročnější na přípravu, ale skauti to určitě ocení a bude je to víc bavit :)

 

1) CESTA PŘES BAŽINU (15 min)

materiál: plánek cesty přes bažinu, křída

Na papír si udělej čtvercovou síť, čím víc políček bude mít, tím bude hra těžší. Do sítě vybarvi políčka tak, aby tvořily pomyslnou cestu (inspirovat se můžeš obrázkem).

Venku pak křídou nakresli čtvercovou síť se stejným počtem políček, ale nevybarvuj do nich cestu. (Pokud nechcete hrát venku, můžeš síť udělat vevnitř pomocí lana, provázku nebo třeba izolepy.)

 

Skautům řekni že jsou na jedné straně bažiny a je potřeba se dostat na druhou pomocí kamenů, bohužel jsou ale některé pohyblivé.

Ať udělají zástup a jeden po druhém zkouší na nějaký kámen stoupnout, ty jim vždy podle plánku řekneš, jestli se potopili nebo ne. Když se potopí, musí z bažiny odejít a zkoušet může ten kdo je po něm na řadě.

Když si stoupne na pevný kámen, může pokračovat do té doby, dokud se nepotopí.

Posouvat se můžou vždy všemi směry, ale vždy jen o jedno pole. Cílem je, aby se na druhý břeh dostala celá družina, tudíž si můžou radit, do bažiny můžou ale vstupovat vždy po jednom.

 

Pokud chceš mít celou schůzku provázanou, můžeš jim na druhý břeh položit buzolu a papírek s informacemi o prvním stanovišti (viz další část schůzky).

 

2) BLOUDĚNÍ S BUZOLAMA (15 min)

 materiál: buzola, papírky s informacemi o stanovištích, papírky s obrázky mapových značek, GPS

 

Před schůzkou okolo klubovny nachystej cestu se stanovišti a to tak, aby na každém stanovišti byl papírek s informacemi, kolik kroků daleko a na jakém azimutu se nachází stanoviště další. Cestu si raději sám projdi a zkontroluj, že máš vše správně.

Stanovišť by mělo být minimálně tolik, kolik máš členů v družině. Zárověň ke každému ze stanovišť polož pár papírků s mapovými značkami a k jednomu i GPSku (budou potřebovat opět k dalšímu programu na schůzce).

 

Na začátku skauti dostanou nebo při předchozí hře získají buzolu a informace (počet kroků a azimut), kde se nachází první stanoviště. Zároveň jim řekni, že každý musí minimálně jednou vzít buzolu do svých rukou, správně ji nastavit a dovést ostatní od jednoho stanoviště k dalšímu.

Je to týmová práce, takže si můžou radit, pokud to s buzolou ale nebude nikdo umět, názorně jim to ukaž, pak už jim to určitě půjde samo. :)

 

3) MAPOVÉ ZNAČKY (20 min)

materiál: GPS, mapové značky (obojí by měli získat v předchozím úkolu)

 

V předchozím úkolu skauti získali papírky s mapovými značkami (ty si můžeš obkreslit buď z legendy mapy, nebo vytisknout z internetu), nyní je jejich úkolem popsat co která značka znamená. Dej jim na to časový limit 10 minut.

Po uplynutí této doby jim všechny značky zkontroluj. Pravděpodobně nebudou mít všechny popsané, proto jim můžeš říct, že pokud ti pomocí GPS řeknou souřadnice místa, kde se právě nachází, že jim ty ostatní prozradíš.

 

Tip: Pokud chceš mít schůzku úplně promakanou, nápovědu v podobě papíru můžeš před schůzkou schovat někde kousek dál od klubovny a skautům pak k ní dát GPS souřadnice.

 

4) CESTA POMOCÍ MAPY (10 min)

materiál: mapa s vyznačeným místem, čokoláda

 

Až ti skauti popíšou všechny mapové značky, můžeš jim dát mapu, na které bude vyznačený bod, kde se nachází čokoláda.

Pokud nemáš mapu místa kde je vaše klubovna, můžeš ji buď vytisknout, nebo nakreslit plánek.

 

5) ZÁVĚREČNÁ ZKOUŠKA PRO RÁDCE (30 min)

materiál: papíry, tužky

Skauti cestu zvládli, ale teď můžou vyzkoušet oni tebe, jestli bys to zvládl taky. Řekni jim, ať pro tebe nachystají podobnou cestu, kde bude potřeba využít buzolu, mapu a pokud zvládnou, tak i GPS.

 

6) ZPĚTNÁ VAZBA + ZÁVĚREČNÁ (10 min)

Poptej se skautů, jestli se na schůzce naučili něco nového, pokud ano, tak co. Zeptej se, co jim šlo, co byly naopak jejich slabé stránky, jestli by si ještě chtěli raději něco procvičit. Popovídej si s nimi i o tom, jak jim šla spolupráce, jestli se vždy dokázali domluvit. Pokud ne, tak proč jim to nešlo a jak by se to dalo vylepšit.

 

Na závěr zkontrolujte, že po vás nikde nezůstali žádné papírky z her a můžete se rozloučit pokřikem :)

Zobrazit další články autora
O MNĚ:

Komentáře mohou vkládat pouze přihlášení uživatelé

Chyba na stránce: Orientační - Teepek"

URL: https://teepek.cz/aktuality/1331-orientacni?autologin=1"

Přihlášení or Registrace